Från Zickermans värld

lördag, augusti 29, 2015

Återblick - månadsskiftet juli augusti och ett år på ön.

Så hade det gått ett år, eller nästan när de första bilderna i det här inlägget togs. Då var storebror på fastlandet i mormor och vi tog en sommardag i vår lilla stan. Nästan den enda i sommar. Liten i skrindan, fika på stranden nedanför strandpromenaden. Nära och alldeles lagom. Leta fossil, jämföra stenar, kasta macka. Lukta på rosorna i DBWs Botaniska trädgård, sticka på stenbänk, glass på stora torget. 

Sedan hämta storebror på fastlandet, bad, jobb i butiken några dagar, fika med vänner i en trädgård under ett valnötsträd och Björns 40 års dag. Först bakade jag småkakor halva dagen medan Björn guidade en buss med kryssningsgäster. Sedan bar det av norröver för fika på bästa Prima gård och sedan tornerspel på Strandgärdet. Att Valdar skulle gilla det förstod jag, men att Pärlan skulle bli så i gasen var lite.. oväntat. "Jag hejar på hästarna! De springer JÄTTEFORT! HEJA HÄSTEN" Jo. Heja hästen. 

Där satt vi på läktaren och åt middag i form av pitabröd fyllda med grönsaker och grillat kött från marknadsståndet utanför, ost och underbart bröd från Prima. En fin fyrtioårsdag. 

Sedan var det dags för mig att packa väskan och åka till Hemse och årets Stickstämma! Jag fick inleda min vistelse där med att hålla föredrag för deltagarna - och sedan gå kurs en och en halv dag för Riina Tomberg. Smått legendarisk, estnisk stickare med både en hantverksmässig och akademisk ingång till stickningen. Kursen handlade om mönstrade muddar från Runö och var underbar, knivig och väldigt givande. Kvällsbesöket på Petesgården med fika i trädgården i solnedgången var underbart och jag är så tacksam att jag fick vara delaktig i de där dagarna. Det var ett fint sätt att fira vårt första år på ön. Tänk va. Ett helt år.

Arbetsdag igen som avslutades med oväntat spinnrocksköp (Jag är Elin evigt tacksam), ett glas aperol spritz i väntan på pizzan och sedan middag vid Ygne fiskeläge. Sommar hemma, sommar på Gotland.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar