Från Zickermans värld

måndag, december 09, 2013

Så var det vinter igen

Tänk vad snabbt allting går den här långsamma årstiden. Men mitt i allt som snurrar fort fort, så finns det mellanrum och andrum. Jag smet till goda vänner i Näshulta för ett tag sedan. Fint att sitta länge, länge och prata, promenera på frusen höståker och äta varm grönsakssoppa. Med mycket hjälp fick jag med mig en pennburk hem också. En som inte gör så ont om Helmi drar ned den i huvudet. 

Vi fortsätter med våra dagliga vandringar, Helmi och jag. Försöker fånga dagsljus när det går, annars går vi där under kala grenar, gatlyktor och singlande flingor. Hon sover baske mig bara i vagnen på dagarna nuförtiden. I alla fall när hon och jag är hemma. Envisa unge.

I helgen var vi på både vinterbröllop (med världens tröttaste lilla bröllopsgäst) och på julmarknad på Skansen. Tänk vad en vinterdag på Skansen väcker minnen - doften av glögg, brända mandlar, eld, bröd och marknad. Bitande kalla kinder och järven som vinterbadar. En kall och fin dag hade vi. 

I dag har jag varit i Uppsala och inlett ett arbete med hemslöjdskonsulenterna där. Vansinnigt roligt är det. Nu är klockan mycket och jag har en torsdag att förbereda, och söndag som kräver planering den med. Det kan bli riktigt bra det här hörrni! 

Behöver ni något att lyssna på rekommenderar jag verkligen Filosofiska rummet om delakulturen. 

Ha en fin vecka!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar