Från Zickermans värld

lördag, februari 08, 2014

Fredag

Jag går i många material-tankar nu. Känna, fundera, sticka provlappar som får ligga till sig, sticka en till och jämföra. Skissa på papper, skissa i garn. Egentligen tror jag att detta fokus (som är mer fokuserat än vanligt om man säger) beror på att det är många besked och beslut som hänger i luften nu. 

Vi har helt enkelt ingen aning om hur det skall bli med viktiga saker. Saker som var vi skall bo och vad vi skall göra. Helt oklart är det kanske inte. Men verkligen inte spikat heller. Svårt och spännande samtidigt. 

Så, jag fokuserar på stickningen - och på hantverk, slöjd överhuvudtaget. Det är konkret, jag får något gjort och det tar mig framåt i någon mån. I dag tog det mig till att botanisera bland Esther Bondesens beskrivningar. Mycket fint. 

Och till att stapla olika slags grå (!) garner på varandra. För att grått är klatschigt, om någon nu skulle undra. Tunn och fin finull från Rauma, glansigt och lite kärvt lingarn och underst mjukt ullgarn från Grimslätt. Tvåtrådigt, glansigt och mjukt. 

Vilken rikedom de är, de textila materialen som står oss till buds. Att välja bland till det vi vill göra. 
Jag fokuserar på dem ett tag, så skall vi se att det andra löser sig. Tids nog skall jag nog se att det löser sig. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar