Från Zickermans värld

fredag, november 16, 2012

Fredag

I dag har hon varit hos oss i fyra månader. Valdar har varit storebror, vi har varit en lite större familj, hon har berikat vårt liv och på något märkligt sätt fått allt att falla på plats. I fyra månader. Nu ligger hon och sover här i knät på mig, på amningskudden. En liten, trött och varm kropp. Ler lite i sömnen och tar tag i min tröja. B och V är iväg och handlar och köper en liten tårta för att fira. Vi skall tända ljus och titta på lite bilder - för det finns en hel del.

Björn varit hemma och föräldraledig för andra fredagen i rad i dag. Vi gör så nu, han är föräldraledig på fredagarna och jag jobbar med boken. Är det tänkt. Men i går kväll kom inspirationen farande kring midnatt, så det var bara att kliva upp ur den varma sängen och Pärlan som faktiskt sov tillskillnad från nätterna innan. Sätta sig med anteckningsboken och plita ned. Tänk hur märkligt det är med inspiration. Hur det plötsligt darrar till och allt blir liksom klart. Ja - det skall vara fyra varv, eller såhär skall vi ju skriva i inledningen. Eller - Det här måste vi ha med i en tipsruta. Det är en förbenat rolig process det här.

I går pratade jag med Sara på Grimslätt och kunde bestämma vad hon skall skicka för garn till mig. Den entrådiga, den tvåtrådiga. Jag sitter med rutpapper och fantiserar, räknar, stickar och suddar. Jag längtar till Bohuslän. Sådär mycket så att det nästan gör ont. Men när det gör det brukar jag tänka att det är lyxigt att ha något att längta till i alla fall. Några och något; havet, solen på graniten, havsdoften, fåren och de fina, fina vännerna.

Det blev en löptur i dag också. Det går långsamt framåt. I dag var det tungt som tusan, men jag får väl tänka att det finns tunga dagar och det finns dagar när benen är pigga och lätta. En får rycka upp sig.

Nu skall jag sticka. Ha en finfin fredag och helg. Vi skall fira världens bästa mamma och mormor, kanske åka lite skateboard och baka. Jag skall klia en åttaårig rygg ungefär hur mycket som helst (har jag fått order om), troligtvis drömma om olika resårstickningar och garnkartor. Förhoppningsvis vara i solen. Vad skall ni göra?

Stickpodden (den får man bara inte missa)
Är du road av mönsterstickning? Missa för allt i världen inte det här.

Ja, det var det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar