Från Zickermans värld

onsdag, november 18, 2015

Inspiration, fortbildning och skapande

Veckan fortsatte ju efter den där makalöst fina dagen på Nordiska. Jag flög hem till ön, med en stor påse torkad frukt från mamma i väskan. Jag rekommenderar verkligen torkad sharonfrukt och torkade fikon. Och äpplen. Borde ta fram torkugnen här hemma.

Det var en hektiskt vecka med digert och spännande program - som tur var hann jag med några promenader också. Nödvändigt.

I torsdags var det äntligen dags för en kreativ fortbildningsdag för all personal på öns fritids- och ungdomsgårdar med broderi, väggmålning, band/snoddar och återbruk med bästa gänget från Recycle Design Återbruk på Eskilstuna Folkhögskola. I fredagskväll arrangerade vi återbruksnatt i samband med discot på Puma Ungdomsgård och i lördags var det dags för Skaparlördag.

En hel dag av öppna och avgiftsfria workshops på öns största ungdomsgård. Det kom lite drygt 50 personer under dagen. Några kom vi öppning och gick motvilligt när vi stängde vid fyra. Valdar säger fortfarande att det var den bästa dagen i hans liv. En hel dag av olika skaparverkstäder med vuxna som har tid att visa, tålamod och kunskap. Tid att sitta ned och göra tillsammans. Jag förstår honom och håller med.

Jag tror att det behövs fler sådana här mötesplatser - där barn och vuxna får skapa tillsammans på lika villkor.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar