Från Zickermans värld

fredag, juni 05, 2015

Sedan sist

Maj avslutades med föreläsning på Gotlands museum när stickutställningen "Gotländsk Sticksöm" invigdes. Jag pratade om stickningscommunityt på internet och i sociala medier.

Vi hade besök och på kvällen åt vi middag med storebarnen på lokal. Det blev löjromsgalette och crepes med kanel och saffransglass. Dagen efter spenderade vi vid Ihreviken och Kyllaj med kardemummabullar från Själsö. Fint med besök.

Sedan väntade en arbetsvecka innan jag flög till Stockholm för en intensiv arbetseftermiddag på förlaget. Instruktionsfilmer spelades in och manuset till Sticka sjalar gick igenom. Tänk vilken magi det är att slutligen se det ihop. Bilder, text, mina illustrationer och formen. Det är så roligt! Och tänk vad en lär sig på varje bok. Hårt arbete och mycket glädje. Samtidigt liksom!

Torsdagen avslutades med en middag på Medelhavsmuseets fina restaurang Bagdad café. Sedan plockade familjen upp mig på väg från färjan-

På fredagsmorgonen for jag med bussen till Norrtälje för ännu en arbetsdag. För studiebesök på bästa Solkustens Spinnverkstad. Det är verkligen lika spännande varje gång att komma dit och besöka spinneriet. Den här gången hade jag tur och fick träffa bästa Viffla också och dessutom kika in i hennes underbart fina hem. Den som finge göra ett inredningsreportage hemma hos henne..

Efteråt bar det av till en riktigt glad överraskning. Erikskulle Hembygdsmuseum och hembygdsgård i Söderbykarl. Öppet varje söndag! Här åt vi lunch innan det var dags för min föreläsning - en trendspaning. Sedan gick vi en visning i museet och fikade en bra stund innan det var dags att bege sig nedåt Stockholm igen. Att den resan tog över fyra timmar är en helt annan historia men inte så förvånande kanske. Det är inte jättesorgligt att slippa länstrafiken i Stockholm nej..

Jo! Obs! Missa INTE jämtlandsgarnet från Solkusten! Det är helt och hållet ljuvligt. Kanske det första svenska garnet som liksom är perfekt för flätstickning. Jag kommer at få anledning att återkomma till det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar